torsdag 3 april 2008

Dvala

Har varit i någon slags dvala de senaste veckorna. Har inte alls mått bra!

Kurat hemma, film, dator, läsning, dragit mig från all slags social verksamhet.

Gråtit väldigt mycket, av alla möjliga olika anledningar. Var sjuk med feber, värk och illamående hela förra veckan, och grät för att jag var sjuk, för att JAG var sjuk, för att jag kanske inbillade mig att jag var sjuk.. dåligt samvete och tankar om det var mitt svaga jag som gavs utrymme eller om jag var sjuk.

Givetvis VAR jag sjuk! Eftersom övriga familjen också fick samma symptom. Tja, man ska ju inte vara glad åt att andra är sjuka, men för mitt sinnes skulle var det ändå en bekräftelse på att jag faktiskt KAN vara sjuk och att det är ok.

Som vanligt om jag backar tillbaka och drar mig undan blir jag sämre. Ytterligare ett bevis på att jag hela tiden måste hålla igång och göra vanliga saker. Annars blir det så jobbigt. Jag tappar tempo och jag tappar i välmående, självkänsla och backar ett par steg.

Häromdan vaknade jag upp, kände för första dagen på länge att jag hade lite energi. Kanske pga av att jag börjat med Rosenrot igen? I allafall, jag tog tillvara på rastlösheten som gnagde och gav mig ut på en långpromenad (härligt med frisk luft!!) och åkte sedan stan och shoppade, åkte på föräldramöte på kvällen (som jag eg. hade delegerat till maken), och ägnade timmar åt att vara social. Om än med viss skakighet och lite, lite ångest.. men det lättade vart efter. Lagade god middag, skrattade massor och kände att jag började vara tillbaka.

Våren är ofta tung, när man borde känna sig pigg av allt solljus, av värmen, av fåglarna som kvittrar, av det nya som står för dörren.. Då blir jag TRÖTT! Och ofta lite deppig. Och mer ångest.

Min självkänsla är verkligen låg just nu, och jag späder på det hela själv dagligen med negativa tankar. Men så fort jag snappar upp att jag tänker negativa tankar försöker jag vända dem, och det är så fascinerande hur mycket man kan påverka sitt eget mående med sina tankar!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Välkommen tillbaka!! ;-)

Skönt att det känns som om livsandarna börjar komma tillbaka. När jag läser det du skriver så inser jag hur stabilt mitt mående varit det senaste halvåret. Det är så lätt att glömma. För mig känns det skönt att kunna släppa kampen med tankarna, just den du beskriver. Jag har ro i kropp och själ just nu.

Må solen skina på dig! ;-)

Massa kramar!

Stina sa...

TACK! ;) Så härligt att höra att du har ro i kropp och själ! Det har varit lite mycket runt omkring med förändringar på jobbet och jobbsituationen som jag tror utlöst det hela, och som gjort att jag dippat. Och som bidragit till att jag dragit mig "in i vrån" och gjort mig själv en otjänst. Men ibland behöver man ju falla en bit för att komma ihåg att uppskatta de bra stunderna! ;)

Och jag hoppas på mycket sol! :)

Kram tebax!

Anonym sa...

Helt sant!