torsdag 27 september 2007

Rädslor

I boken jag jobbar med ska man spalta upp sina rädslor och bemöta dem med fakta.

Här är några av mina:

1) att kräkas, båda inför andra och i alla möjliga sammahang
2) att inte kunna andas/sätta i halsen
3) att inte hinna till toaletten i tid
4) att svimma offentligt
5) att få en hjärtinfarkt offentligt

Det har ALDRIG hänt att jag har kräkts offentligt, det är inte många gånger jag kräkts överhuvudtaget. Ändå går den tanken att "nu kräks jag vilken sekund som helst" genom mitt huvud minst fem gånger varje dag!

Att inte kunna andas, ja det är ju mest offentligt, om jag kvävs hemma, utan att nån ser mig är det ok. Hmm.. har inte ens tendens till astma och även om det trycker över bröstet när jag får ångest har jag aldrig fått andnöd på riktigt. Ändå tänker jag det varje dag!

Att inte hinna till toaletten i tid. Främst är det så att ångesten/oron gör att jag blir kissnödig hela tiden, jag går ofta, ofta, ofta på toa innan jag ska göra något. Ibland blir jag akut kissnödig fem minuter efter jag har gått en gång, och så kommer det en droppe om jag går igen. Har aldrig hänt att jag inte hunnit eller ens behövt gå i panik! Ändå tänker jag det varje dag!

Att jag ska svimma - jag har ALDRIG svimmat - någonsin! Ändå oroar jag mig för det varje dag!

Hjärtinfarkt - tja, är det hemma är det "ok", alla ska ju dö, men inte inför andra människor. Jag har inga som helst medicinska bevis för att jag har problem med hjärtat, ändå oroar jag mig varje dag!

8 kommentarer:

Anonym sa...

Nämen...jag skrev en jättelång kommentar. Den verkar ha försvunnit.
Böckerna "Själens..." verkar intressanta. I vilken ordning "ska" man läsa dem?

Anonym sa...

Kommentaren jag skrev i korta drag:

Det känns verkligen skönt att höra att det är fler som är rädda för att inte hinna till toaletten. Min terapeut hade aldrig hört talas om något liknande fall, så jag har känt mej lite "konstig".

I terapin har jag jobbat mycket med att analysera mina rädslor ohc tankar runt detta.Oc hdet har hjälpt mej jättemycket när det gäller rädslan för att svimma (har kvar den när jag kör bil) och framför allt rädslan för att kissa på mej.

Jag tror att det handlar om att kunna acceptera att man inte har kontroll. Att våga låta det som ske ske.

Anonym sa...

Japp!! Jag kom iväg till tandläkaren!! Fick tom en dubbeltid!! Först en akuttid för min tand som var sönder och sen min ordinare undersökning.

Du må tro jag var stolt!! Det var tom riktigt trevligt (men dyrt...)

Intressant att läsa om dina stötestenar, tänkte skriva nåt liknande själv senare. Men jag har iaf skrivit lite om KBT:n nu!!

Ha en skön lördag!!

Kram!

Stina sa...

Malve: Jag tror faktiskt det inte är så ovanligt ändå. Ångesten sätter sig ofta i magen, och många blir oroliga i magen.. och jag har hört flera som alltid håller koll på vart en toa är. Själv blir jag kissnödig av oron/ångesten, och har alltid pejl på vart närmaste toalett är. Och går alltid "just in case" om jag är på "okänd mark" och ser en toalett.
Isolde: Åhhh vad härligt att höra!!! GUD VAD DUKTIGT DU ÄR!!! Jag är inte ens nära att ringa än.. hrm.. nåja, nån gång måste jag..
Ser fram emot att läsa om dina stötestenar också! :)

Stina sa...

Malve: "Själens.."-böckerna har jag läst i den ordning de har kommit ut, 1) boning 2) berättelser 3) hjärta

Anonym sa...

Jo orolig i magen är väl vanligt, men just att man blir kissnödig hade han inte hört om innan.

Tandläkaren ja, jag har skjutit upp min tid sen i december. Borde ta tag i det...

Anonym sa...

Jag blir alltid kissnödig när jag har ångest...får springa flera ggr när det är som värst.

Anonym sa...

Konstigt att min terapeut aldrig hört talas om det...om vi alla tre blir kissnödiga så borde det ju vara ganska vanligt...