måndag 19 november 2007

Bokmal..

Just nu har jag ett sug att läsa böcker, och den jag nu läser (igen, har läst den tidigare också) är Christer L Nordlunds "Ångest - om orsaker, uttryck och vägen bort från den... ". Har som sagt var läst den tidigare men med lite tid, erfarenheter och framför allt ny input genom andra böcker är det intressant att läsa om böcker.

Tyckte inte särskilt mycket om den första gången jag läste den, nu tycker jag den är bättre. Framför allt så går en hel del av det han har skrivit in på ett annat sätt, jag läser och reflekterar över sånt jag vid första läsningen inte reflekterade över.

Som tex det han skriver om att hjärnan vill ha nya saker att jobba med hela tiden, annars höjs ångestnivån. Ju mer man begränsar sig, desto mer stiger ångestnivån. Vilket jag tror stämmer, även om man när man just i den värsta fasen inte känner så utan helst bara vill dra sig undan. Nu menar jag inte under en panikångestattack, utan rent "allmänt" i livet. Det hade visst gjorts några försök där man avskärmat människor från ljud, syn, lukt och andra intryck, och där hjärnan reagerat med att "bli galen", för att helt återgå till normala känslor när avskärmningen upphört. Ju mer man begränsar sig, desto mer tid har man ju även till att lyssna på minsta vink från kroppen och hjärnan, och på en gång snappa upp det. Stämmer förmodligen rätt bra!

Intressant är det i allafall, och ju fler böcker man läser desto lättare är det att förstå sin ångest.

Det är också intressant att läsa andra böcker "vid sidan" av min favvobok nr. 1, "Ingen panik". Det ger mer utfyllnad, andra infallsvinklar och dessutom ett gott hopp att en dag faktiskt förstå sig själv så pass mycket att ångesten inte behöver vara ett mörkt moln som kommer och går. Att övervinna "överkänsligheten" mot kroppsliga signaler som tolkas till livshotande saker. Att släppa kontrollen och bara vara...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har också läst den boken tidigare, men blir sugen på att läsa om den igen.

Anonym sa...

Jag fick den som papperskopia i handen av min kurator. Inte särskilt upphetsande med alla sidor huller om buller och saker som fattades. Får nog ta och köpa den boken.

Visst är det en härlig känsla att ha sin lilla bokhylla fylld med visdom, tillgänglig när man som bäst behöver den.

Och jag läser oxå om böcker, igen och igen. FÖr man tar in olika saker vid olika tillfällen.

Kram!

//Isolde

Anonym sa...

Bah! Hittar den inte på Adlibris...boken alltså!! ;(

//Isolde